Początek przygody związany z prowadzeniem firmy oznacza wiele formalności w urzędach. W efekcie otrzymujesz numery NIP, REGON i wpis do CEIDG lub rejestru spółek. Załatwianie wielu rzeczy jednocześnie to realia, w jakich młoda firma musi szybko się odnaleźć, a to bywa bardzo trudne. Czy w związku z tym lepiej budować biznes od podstaw, czy warto postawić na inne rozwiązania?

Bezwzględne statystyki dla start-upów

Na łamach renomowanego magazynu Forbes, kojarzonego z publikacją listy najbogatszych osób, przeczytać można, że w ciągu pierwszych pięciu lat swojego istnienia upada 9 na 10 start-upów. Pokazuje to, że założenie biznesu nie jest trudne, ale przetrwanie na rynku to już prawdziwe wyzwanie. Dlaczego tylko niektóre firmy są w stanie to zrobić?

Redaktorzy Fortune.com doszli do prostego wniosku. Rozpoczynając działalność, powinieneś w obiektywny sposób zbadać, czy istnieje rynek dla danego produktu lub usługi. Jako przedsiębiorca możesz kierować się idealistycznymi przekonaniami, które nie mają swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Co więcej, oferowane rozwiązania odbiegają od realnych potrzeb klientów, do których adresujesz swój pomysł. Dlatego na rynku zostają firmy, które wiedzą, w jakim kierunku zmierzają i szybko reagują na zmiany.

Czy jesteś osobą przedsiębiorczą?

Nawet najbardziej szlachetne i dobre idee nie przetrwają, jeśli brakuje planu działania. Zwykle to biznesplan, który warto napisać, przeanalizować i poddać ocenie osobom, które obiektywnie go ocenią. Najczęściej trzeba ująć różne sytuacje, o których możesz nie wiedzieć na etapie planowania. Dlatego nie trzeba sztywno trzymać się wyznaczonych punktów w dążeniu do celu, a elastycznie reagować na zmiany.

Dobrze o tym wiedział prezydent i generał USA Dwight Eisenhower, który wypowiedział słynne słowa, że: „Plany są niczym – planowanie jest wszystkim”. Oznacza to, że reagowanie na zmiany w otoczeniu i wewnątrz firmy w taki sposób, aby osiągnąć wyznaczone cele, jest kluczowe dla jej przetrwania. O osobie, która dobrze sobie radzi w takich okolicznościach i odważnie zmaga się ryzykiem i innymi wyzwaniami, mówi się, że jest przedsiębiorcza.

Andrzej Janowski, autor „Słownika Ekonomicznego”, twierdzi, że:

„O przedsiębiorczości można mówić w dwóch wymiarach:

1. Proces: (akt tworzenia i budowanie czegoś nowego, nowego przedsiębiorstwa). Przedsiębiorczość to zorganizowany proces działań ukierunkowany w danych warunkach na wykorzystanie nowatorskiego pomysłu w celu generowania korzyści na rynku. W procesie budowania podkreśla się:

  • umiejętność wykorzystania pomysłów, okazji;
  • ryzyko (niepewność).

2. Zespół cech: opisujących szczególny sposób postępowania człowieka. Przedsiębiorczość wyróżnia się:

  • dynamizmem, aktywnością;
  • skłonnością do podejmowania ryzyka;
  • umiejętnością przystosowywania się do zmieniających się warunków;
  • postrzeganiem szans i ich wykorzystywaniem;
  • innowacyjnością i motoryką”.

Przedsiębiorca powinien mieć więc pewną grupę cech, które umożliwią mu mierzenie się z codziennymi wyzwaniami. Zakładając start-up, powinieneś pamiętać, że dobrze mieć coś z każdej z nich. Umożliwią one przetrwanie i rozwój firmy w krótkim i długim okresie, a Tobie radzenie sobie z przeciwnościami.

Czy start-up to jedyna droga? Różne modele biznesowe

Ambitni i przebojowi ludzie nie zniechęcają się do rozwoju biznesu. Nawet w sytuacji, gdy ryzyko niepowodzenia jest bardzo duże. Z całych sił wierzą w swój pomysł i dążą do jego realizacji. Jednak nie każdego przedsiębiorcę interesuje takich model. Nie brakuje osób, dla których perspektywa porażki biznesowej ze start-upem to strata czasu i pieniędzy. Często nie mogą sobie na to pozwolić. Co w takim razie zrobić? Jedną z dróg jest wybór modelu franczyzowego.

Franczyza – co to jest i czy to się opłaca?

Magdalena Stawicka w książce „Franczyza – droga do sukcesu” definiuje franczyzę w następujący sposób: „[...] to koncepcja, a zarazem długoterminowe, odpłatne udzielenie franczyzobiorcy pozwolenia, licencji, zgody na oferowanie produktów lub świadczenie usług w imieniu franczyzodawcy oraz używanie jego nazwy handlowej, znaku towarowego, loga firmy, a także stosowanie przyjętych przez niego cen”. Przykładami franczyzy są np. McDonald’s, KFC czy Żabka. Pomysły na firmę znajdziesz na największym polskim portalu zajmującym się promocją biznesów opartych o franczyzę, Franchising.pl.

Franczyzodawcy chcą zarobić na swoim biznesie, aby móc go dalej rozwijać. Dlatego poszukują partnerów, którym zależy na wysokiej jakości współpracy i skalowaniu działalności. Poza tym potrzebne są osoby, które dysponują kapitałem na rozruch przedsiębiorstwa. Przydatne bywają także dodatkowe atuty, np. nieruchomość w atrakcyjnej dla danego biznesu lokalizacji.

Franczyzodawcy wraz ze swoimi partnerami biznesowymi analizują możliwości dalszego rozwoju. Jednak nie zawsze tak jest. Organizacje o ugruntowanej pozycji, np. firma Żabka, mają swoje określone wymagania i to one narzucają kierunek, w którym zmierza firma, wraz ze swoimi franczyzobiorcami. Czy to źle? Dla części przedsiębiorców to komfortowe rozwiązanie, które pozwala skupić się na innych aspektach prowadzonej działalności. Co więcej, współpraca z dużym franczyzodawcą to dostęp częstych szkoleń i wsparcia prawnego.

Jak sfinansować własny biznes?

Podjąłeś decyzję, żeby pójść „na swoje”. Masz plan, co dalej? Zanim złożysz wypowiedzenie w pracy na etacie lub uruchomisz działalność, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

  • Czy masz środki na wykupienie licencji i np. wyposażenie sklepu?
  • Z czego sfinansujesz franczyzę, zanim zacznie przynosić zyski?
  • Z czego będziesz na co dzień żyć?

W kwestiach finansów warto mieć klarowną sytuację, zanim zaczniesz działać.

Środki na rozpoczęcie biznesu mogą pochodzić z Twoich oszczędności. Naturalnie jest to pierwsze, ale niejedyne źródło, z którego mogą pochodzić pieniądze. Czasami pożyczy Ci je rodzina lub grupa przyjaciół. Jednak w takiej sytuacji trzeba wziąć pod uwagę, że ktoś może „pilnie” potrzebować zwrotu pożyczki, co dla raczkującej działalności może być kłopotliwe. Kredyt w banku jest bardzo mało prawdopodobny, jeśli nie możesz wylegitymować się dokumentami finansowymi. Skąd wziąć pieniądze? Z pomocą przychodzi crowdfunding pożyczkowy.

Crowdfunding pożyczkowy, czyli finansowanie społecznościowe

Z pewnością wiesz, jak duża siła drzemie w społeczności. Mowa nie tylko o tej w mediach społecznościowych, która gromadzi się wokół danej marki. Na rynku funkcjonuje także społeczność inwestorów, która działa w ramach crowdfundingu pożyczkowego. Inna jego nazwa to finansowanie społecznościowe. Polega na pozyskiwaniu środków na realizację różnego rodzaju projektów od inwestora lub grupy inwestorów.

Crowdfunding pożyczkowy to uregulowana prawnie forma zdobywania kapitału. Cechami charakterystycznymi tego rozwiązania jest łatwy i szybki dostęp do pieniędzy, a także prosty system składania wniosków. Jest jeszcze jedna bardzo praktyczna dla Ciebie możliwość. To Ty decydujesz, którą ofertę wybierzesz.

Z czasem, gdy zbudujesz wiarygodność, którą potwierdzi zebrana na platformie społeczność, otworzą się przed Tobą nowe możliwości. Przede wszystkim zyskasz dostęp do najlepszych ofert finansowania. W praktyce oznacza to, że koszt pieniądza będzie niższy niż w tzw. chwilówkach, a nawet w banku. Na platformie Finansowo Biznes znajdziesz pieniądze na rozwój swojej działalności.

Załóż konto i opisz swój projekt. Wypełnienie wniosku zajmuje niewiele czasu, a po weryfikacji tożsamości od razu możesz rozmawiać z potencjalnymi pożyczkodawcami. Nie strać tej okazji!

W jaki biznes inwestować i jak go sfinansować?

Na rynku dostępnych jest wiele modeli biznesowych. Dzięki temu znajdziesz rozwiązanie, które najlepiej Ci odpowiada i sprawi, że chętnie będziesz budzić się każdego dnia. Jak sfinansować firmę, gdy masz ograniczone zasoby? W branży finansowej także istnieją różne sposoby pozyskiwania kapitałowego. Wśród nich jest crowdfunding pożyczkowy, który pomoże rozwinąć żagle Twojej działalności. Wykorzystaj swój potencjał!