Telefon z banku od automatycznej sekretarki, chatbot odpowiadający na Twoje pytania w helpdesku czy automatyczna wysyłka newslettera do subskrybentów to elementy rzeczywistości, w której żyjemy. Pandemia tylko przyspieszyła proces wdrażania tego rodzaju rozwiązań w firmach. Automatyzacja dobrze funkcjonuje w wielu obszarach biznesu. Jednym z nich jest marketing.
Czym jest automatyzacja marketingu?
Jeff LeSueur w książce Makreting Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing wyjaśnia, że marketing automation to „zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takich formie, aby usprawnić organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich efektywność”.
Innymi słowy, marketing automation to proces, który ma usprawnić i uprościć działania marketingowe. Efektem są oszczędność czasu i niższe koszty przeznaczone na realizację zamierzonego celu.
Przykład
Prowadzisz firmę, która zajmuje się sprzedażą w internecie. Twój e-commerce rozwija się i przybywa chętnych, którzy czytają newsletter. Ręczna wysyłka do dziesięciu osób to nie problem. Jednak zarządzanie setką lub tysiącem kontaktów będzie już skomplikowane.
Automatyzacja upraszcza m.in. dodawanie nowych kontaktów czy usuwanie adresów e-mail w przypadku rezygnacji z subskrypcji.
Grzegorz Błażewicz w książce Marketing Automation – Nowa Szkoła Marketingu, napisał, że: „marketing automation wyręcza w firmie system do e-mail marketingu i system CRM, dając tę funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów”.
Dla Twojej firmy to ułatwienie w zarządzaniu relacjami z klientami. Na bieżąco wiedzą oni, co dzieje się w przedsiębiorstwie, mają informacje o promocjach i organizowanych wydarzeniach. Pozwala to zaoszczędzić czas i obniżyć koszty.
Korzyści wynikające z automatyzacji marketingu
Zdarza się, że nie masz czasu na pilne zadania, bo przygotowujesz komunikację dla subskrybentów. Zależy Ci na terminowej wysyłce e-maila, bo nie chcesz stracić zaufania swoich odbiorców. Choć wiesz, jakie to ważne dla wizerunku firmy, masz poczucie, że tracisz czas, który możesz lepiej wykorzystać.
Co możesz zrobić? W takiej sytuacji najlepiej delegować obowiązki. Zamiast jednak obarczać nimi pracowników, lepszym sposobem będzie automatyzacja marketingu!
Najważniejsze korzyści, jakie zapewnia marketing automation:
- zwiększenie współczynnika konwersji (sprzedaży) – potencjalni klienci (leady) są dobrze przygotowani do rozmowy ze sprzedawcą, a ta odbędzie się w optymalnym momencie;
- poprawa efektywności działań marketingowych;
- gromadzenie i analiza wszystkich procesów wykonywanych w systemie – pozwala to na opracowanie szczegółowych raportów opisujących przebieg i koszty realizacji różnorakich działań marketingowych i sprzedażowych;
- wygodne i precyzyjne raportowanie oraz informowanie o efektowności każdego pracownika;
- możliwość skalowania procesów;
- obsługa wszystkich kanałów komunikacji online z klientami, również w zakresie mediów społecznościowych.
Andrzej Bajdak w Marketing automation – systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży napisał, że dzięki automatyzacji marketingu pracownicy są wolni od wykonywania rutynowych, często czasochłonnych zadań. Zaoszczędzony czas przeznaczają na prace koncepcyjne, gdzie lepiej realizują swój potencjał, np. usprawniając sprzedaż w internecie. Wszystko to przekłada się na redukcję kosztów operacyjnych i wzrost przychodów.
Czy wiesz, że…?
PMR w raporcie Handel internetowy sługami w Polsce 2022 podaje, że sumaryczna wartość rynku e-commerce w 2021 r. wyniosła ponad 111 mld zł, z czego 56% to sprzedaż produktów, a 44% – zakup usług.
Koszty automatyzacji marketingu
Oprogramowanie do marketing automation działa w modelu SaaS (Software as a Service). W praktyce jest to usługa w chmurze, z której może korzystać także Twoja firma. Wystarczy wybrać odpowiedni pakiet – dzięki temu nie musisz przejmować się utrzymaniem, aktualizacjami i rozwijaniem funkcjonalności narzędzia. Takie rozwiązanie nie wymaga instalacji oprogramowania na serwerach Twojej firmy ani zakupu dodatkowego sprzętu. Potrzebujesz tylko komputera z dostępem do internetu.
Poszczególne koszty automatyzacji marketingu:
- koszty sprzętu – od 3000 zł;
- koszty dostępu do platformy – od 150 zł;
- koszty usług dodatkowych – od 150 zł.
Weź pod uwagę, że postawienie serwera, kupno narzędzia (licencji) i wdrożenie oprogramowania to koszt kilku tysięcy złotych. Dla początkującego biznesu lepszym rozwiązaniem będzie marketing automation w wersji chmurowej.
Wybrane oprogramowanie do automatyzacji marketingu:
- SalesManago – do wyboru masz plan Pro lub Enterprise wraz z liczbą obsługiwanych kontaktów. Najtańszy plan z obsługą do 1000 użytkowników to wydatek ok. 500 zł miesięcznie.
- Edrone – CRM dla e-commerce – to cztery plany, w ramach których możesz liczyć na setki gotowych scenariuszy akcji i automatyzacji w swoim internetowym biznesie. Każda opcja różni się funkcjonalnością, co pozwala dostosować narzędzie do potrzeb Twojej organizacji. Najtańszy plan to wydatek ok. 1200 zł.
- User.com – narzędzie podobne do SalesManago, stworzone do obsługi B2B i B2C. Najtańszy plan to ok. 455 zł.
- Autopilot – zapewnia wiele możliwości integracji. Poza działam marketingu przyda się także w dziale sprzedaży. Najtańszy plan to wydatek ok. 5 zł.
- FreshMail E-mail Marketing – system do e-mail marketingu z elementami automatyzacji, który obsługuje także SMS. Najtańszy plan to wydatek ok. 50 zł.
Cennik poszczególnych usług może się różnić w zależności od potrzeb Twojej firmy. Nie ma sensu wydawać kilku tysięcy złotych miesięcznie, jeśli nie wykorzystasz choćby w połowie możliwości danego narzędzia.
Automatyzację marketingu warto rozwijać stopniowo, aby lepiej poznać możliwości systemu. Jednak w przypadku, gdy masz wolne zasoby, możesz zrobić coś zupełnie odwrotnego – wynająć zewnętrznego specjalistę, który wdroży narzędzie i przeszkoli Twoich pracowników. Pozwoli to na szybsze wykorzystanie potencjału automatyzacji w firmie.
Czy wiesz, że…?
Prognozy PMR pokazują, że polski rynek handlu internetowego w latach 2022-2027 będzie rósł średnio o 12% (średnioroczna stopa wzrostu CAGR).
Ile zatem kosztuje marketing automation? Miesięczny koszt waha się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Pamiętaj, że wiele zależy od zakresu oferowanych usług, które najlepiej zoptymalizować pod potrzeby Twojej firmy.
Jak sfinansować automatyzację marketingu?
Subskrypcja usługi marketing automation jest prosta jak kupno Netflixa. Koszt usługi bywa niewielki, bo to zaledwie kilkadziesiąt lub kilkaset złotych. Tego rodzaju wydatki zwykle łatwo pokryć z bieżących obrotów firmy. Jeśli jednak masz w planach wyraźny skok w automatyzacji procesu, który obejmie coś więcej niż tylko e-mail marketing, to cena takiego przedsięwzięcia będzie wyższa.
Kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych wyjęte z obrotu mogą zaburzyć cash-flow firmy. Zdobycie kredytu w banku przez przedsiębiorstwo istniejące od kilku miesięcy jest praktycznie niemożliwe. Dla podmiotów, które dłużej działają na rynku, wniosek o finansowanie w banku oznacza konieczność dostarczenia dziesiątek dokumentów i zwykle zabezpieczenia transakcji, co bywa problematyczne. Co zrobić?
Jednym z rozwiązań jest crowdfunding pożyczkowy. Jest to alternatywne rozwiązanie dla rynku bankowego, które obecnie zyskuje na popularności. Nazywane jest finansowaniem społecznościowym. Ten typ crowdfundingu nie wymaga dzielenia się udziałami Twojej firmy, a formalności jest dużo mniej niż przy wniosku kredytowym.
Finansowanie społecznościowe to szansa na znalezienie atrakcyjnego cenowo rozwiązania. Składasz wniosek, a osoby zainteresowane udzieleniem pożyczki przesyłają swoje oferty. To Ty decydujesz, którą propozycję wybierzesz i ile ostatecznie zapłacisz.
Crowdfunding pożyczkowy to rozwiązanie, które pomoże sfinansować automatyzację procesów. Pamiętaj, że dzięki usprawnieniu zyskasz czas i obniżysz koszty, a przy tym poprawisz wyniki sprzedażowe.
Zajrzyj na Biznes.finansowo.pl i znajdź finansowanie dla swojej firmy. Chcesz wiedzieć więcej o crowdfundingu pożyczkowym? Odwiedź naszego bloga!
Obniż koszty swojego e-commerce dzięki automatyzacji marketingu
Marketing automation to większa sprzedaż w internecie, oszczędność czasu i niższe wydatki na działania marketingowe. Dzięki niemu masz pewność, że utrzymasz uwagę i zainteresowanie klientów i zachęcisz odwiedzających e-sklep do podjęcia konkretnych działań.
Automatyzacja marketingu przydaje się nie tylko do wysyłki maili z newsletterem, ale także w przypadku porzuconych koszyków, co zwiększa Twoje szanse na domknięcie sprzedaży. Narzędzie ma wiele zastosowań i sprawdzi się np. w sprzedaży.
Nie brakuje osób, zarówno ekspertów, jak i przedsiębiorców działających w e-commerce, które uważają, że automatyzacja marketingu daje przewagę nad konkurencją. Jednocześnie to niezbędny element, bez którego w najbliższych latach będzie coraz trudniej rywalizować o uwagę klientów. Narzędzie w chmurze nigdy nie śpi i nie potrzebuje odpoczynku, a dzięki temu nieustannie może pracować na korzyść Twojej firmy. To szansa na rozwój!