Każdego dnia w internecie publikuje się kilka milionów artykułów i wpisów blogowych. Wyróżnienie się na tle takiej masy treści jest trudne. Masz świetny produkt lub rewelacyjną usługę, ale giną one w gąszczu podobnych ofert? W takiej sytuacji pomóc może specjalista SEO.

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization (SEO) oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Celem tego działania jest poprawa widoczności Twoich usług w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz kluczowych.

Działania SEO mają charakter wieloetapowy i nie są pojedynczą czynnością. Wpływają one zarówno na pozycjonowanie stron w internecie, jak i na liczbę odwiedzin oraz konwersję. Ten ostatni element można rozumieć jako liczbę pożądanych przez Ciebie działań, np. pobranie darmowych materiałów przez użytkowników lub sprzedaż.


Czy wiesz, że…?

46% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy firm lokalnych. Hasła „siłownia w pobliżu mnie” czy „restauracje w okolicy” to wskazówka, jak zoptymalizować Twoją stronę, aby przyciągnąć ruch i klientów.


Specjalista SEO to osoba, która ma wiedzę i umiejętności umożliwiające optymalizację strony internetowej w celu uzyskania pożądanych efektów. Z kolei agencje marketingowe dysponują większymi zasobami i poza specjalistami SEO współpracują z osobami znającymi się m.in. na projektowaniu stron www czy kreowaniu wrażeń klientów, tzw. UX (user experience).

Pozycjonowanie stron w internecie. Czym zajmuje się specjalista SEO?

Przed rozpoczęciem działań SEO warto dowiedzieć się o kilku istotnych kwestiach. Specjalista z tej branży ma przygotowany zestaw określonych działań, ale nie wystarczy się go nauczyć na pamięć i korzystać z niego przez dekady. Rynek stale ewoluuje – wynika to ze zmian algorytmów Google, a także podejścia internautów, ich potrzeb oraz oczekiwań. Ważne więc, aby osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie stron w internecie stale aktualizowała swoją wiedzę.

Specjalista SEO w codziennej pracy zajmuje się m.in.:

  • analizą konkurencji;
  • pozyskiwaniem wartościowych linków, które kierują użytkowników na Twoją stronę/e-sklep, tzw. link building;
  • analizą strony www pod kątem SEO;
  • sprawdzaniem pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania;
  • doborem słów kluczowych dopasowanych do branży i tworzonych materiałów;
  • monitorowaniem ruchu (liczby odwiedzin Twojej strony/sklepu) i tworzeniem raportów SEO.

Specjalista SEO powinien się wykazywać cierpliwością, kreatywnością, elastycznością, otwartością, a także umiejętnościami analitycznymi. Wymienione cechy pomagają w realizacji zadań i przynoszą mierzalne efekty dla Twojej firmy.


Czy wiesz, że…?

80% dochodu rozporządzalnego wydaje się w obrębie 30 kilometrów od miejsca zamieszkania. Istotne jest zatem, aby inwestować w lokalny rozwój swojej marki. Pamiętaj jednak, że wiele zależy od specyfiki biznesu.


Korzyści z SEO dla Twojej firmy

Pozycjonowanie stron w internecie to szansa dla Twojego przedsiębiorstwa, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. W tym wypadku nie musisz mieć milionów złotych na reklamę, aby przebić się do świadomości użytkowników internetu. Często liczy się wspomniana już kreatywność specjalisty SEO, która poprawia skuteczność dotychczasowych działań promocyjnych Twojej firmy.

Korzyści z SEO dla Twojego biznesu:

  • możliwość dotarcia do nowych klientów;
  • poprawa konwersji (sprzedaży, liczby pobrań);
  • zwiększenie świadomości marki;
  • wypracowanie przewagi nad konkurencją;
  • oszczędność pieniędzy na reklamie;
  • pozyskiwanie klientów niezależnie od godzin otwarcia firmy.

Obecnie od 70 do 80% klientów wyszukuje firmy w internecie, zanim skorzysta z ich usług lub kupi produkt. Jeśli nie masz strony www lub jest ona niewidoczna dla grupy docelowej, tracisz potencjalne zyski. Czy działania SEO mogą pomóc? Zdecydowanie tak, ale tylko 17% małych firm inwestuje w tego rodzaju wsparcie.

Co wymienione korzyści oznaczają dla Twojej firmy?

Jeżeli skuteczniej przemawiają do Ciebie liczby, to inwestując w SEO, możesz liczyć na poprawę wskaźnika ROAS. Dzięki niemu określisz, jaki przychód wypracowała każda złotówka zainwestowana w reklamę. Ważne jest także ROI. Pozwala ono określić bezwzględną opłacalność kampanii, co świadczy o skuteczności marketingu Twojej firmy.

Pozycjonowanie stron w internecie generuje większy ruch na witrynie. Stworzenie skutecznego lejka sprzedażowego pomoże zwiększyć konwersję, co dla wielu właścicieli biznesów oznacza większą sprzedaż.

Jeżeli zaledwie 17% małych firm inwestuje w SEO, to istnieje duża szansa na wyprzedzenie konkurencji. Czasami może to oznaczać poważniejsze zmiany na stronie internetowej, ale te nakłady po czasie się zwrócą.

Wprawdzie nie masz co liczyć, że z budżetem 1000 zł wygenerujesz w cztery tygodnie niesamowitą liczbę sprzedaży. Jednak procent składany marketingu, czyli m.in. wszystkich działań specjalisty SEO czy wydatków na reklamę, w dłuższej perspektywie działa z korzyścią dla Twojej firmy.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron w internecie i jak je sfinansować?

Specjalista SEO zaczyna pracę od audytu. Średni kosz jego roboczogodziny wynosi ok. 100 zł. Na ocenę sytuacji potrzeba od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin. Zawsze jest to kwestia indywidualna i warto zapytać o szacunkową wycenę przed podjęciem współpracy.

W zależności od zasobów Twojej firmy możesz zlecić audyt i samodzielnie wprowadzić zmiany. Masz także opcję przekazania tego obszaru specjaliście SEO. Pamiętaj, że to długoterminowa współpraca. Pierwsze efekty mogą pojawić się szybko, ale założone cele uda się zrealizować najpewniej w dłuższym horyzoncie czasowym. Zwykle to minimum kwartał, ale dla bezpieczeństwa najlepiej przyjąć, że pożądane rezultaty osiągniesz po około 6–12 miesiącach. To aż tyle i tylko tyle.

Pozycjonowanie stron w internecie – ile to kosztuje?

  • Działania SEO pod kątem optymalizacji www – od 4 do 40 godzin, a więc od 400 do 4000 zł. Wiele zależy od strony, jej sprawności czy liczby osób pracujących nad witryną.
  • Teksty na stronę i blog – treści ułatwiają pozycjonowanie i są niezbędne do pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Koszt pojedynczego artykułu to wydatek od 50 do 200 zł. Wiele zależy od umiejętności autora i jego wiedzy na dany temat. Często tworzenie tzw. contentu zleca się copywriterom.
  • Optymalizacja treści – specjalista SEO sprawdza tekst (chyba że stworzył go samodzielnie) pod kątem słów kluczowych oraz innych wytycznych, tworzy linki, dodaje zdjęcia i materiały wideo. Przeciętny czas realizacji to 1 godzina, czyli ok. 100 zł.
  • Inne działania SEO – w tym wypadku możesz rozliczyć się godzinowo lub płacić wynagrodzenie za określoną ilość czasu pracy specjalisty SEO.
  • Link building – pozyskiwanie linków to około 3–8 godzin pracy w ciągu miesiąca, a więc 300–800 zł.
  • Content marketing i artykuły sponsorowane – koszt artykułu waha się od ok. 50 do 200 zł. Tę kwotę należy przemnożyć przez ilość treści, które zostaną opublikowane na Twojej stronie/blogu.
  • Strategia SEO – bez planu nigdzie nie dotrzesz. Opracowanie strategii na pół roku lub rok to około 5 godzin (500 zł).

Przeciętny wydatek na początkowe działania SEO to 3000–5000 zł. Na kolejne miesiące przeznaczyć można budżet np. 300–1000 zł. Analiza wskaźników i raporty do specjalisty to najlepsze źródło weryfikacji skuteczności jego działań.

Warto zaznaczyć, że najwięcej pracy jest na samym początku. W kolejnych miesiącach rodzaj zadań się zmienia, a sytuacja stabilizuje. Teoretycznie można wówczas zmniejszyć liczbę godzin pracy specjalisty SEO. Z drugiej strony, jeśli jego działania przynoszą pożądane owoce, należy przemyśleć, czy dobrym rozwiązaniem nie byłoby jednak zwiększenie jego zaangażowania.

Jak sfinansować działania SEO?

Nawet mała firma może pozwolić sobie na specjalistę SEO. Dzisiejsze możliwości współpracy „na godziny” do dobry sposób, aby ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem pracownika. Niemniej jednak „człowiek od SEO” musi się zaangażować na samym początku współpracy i poświęcić kilka lub kilkadziesiąt godzin na optymalizację strony, stworzenie treści oraz pozyskanie ruchu.

Wiele z tych działań możesz sfinansować z bieżących obrotów firmy lub posiłkować się zewnętrznymi środkami. W tym drugim wypadku warto przyjrzeć się finansowaniu społecznościowemu, czyli crowdfundingowi pożyczkowemu.

Jest to rozwiązanie przydatne dla przedsiębiorców, które umożliwia pożyczanie pieniędzy od innych osób za pośrednictwem platformy. Daje to więcej możliwości znalezienia dogodnych warunków umowy w porównaniu do oferty bankowej. W tego rodzaju instytucjach zazwyczaj przedstawiana jest tylko jedna propozycja. Zajrzyj na biznes.finansowo.pl i poznaj wygodny sposób na finansowanie swojego biznesu.

Pozycjonowanie stron w internecie – Twoja droga do celu

Prowadzisz mały, średni lub duży biznes? Postaw na działania SEO, aby wyprzedzić konkurencję, dotrzeć do swoich potencjalnych klientów i osiągnąć założone cele handlowe. Obecność w internecie to dzisiaj podstawa, a jednocześnie szansa, aby wypłynąć na szerokie wody.