Ile planów i naprawdę dobrych pomysłów musisz odłożyć w czasie ze względu na brak pieniędzy? Jeśli finanse nie będą problemem, to czy jesteś gotów podjąć się zadania i zrealizować swoje marzenie? Odpowiedź twierdząca to Twój pierwszy krok do celu. W następnym trzeba znaleźć środki, a te może dostarczyć crowdfunding.
Na czym polega crowdfunding?
Punktem wyjścia jest samo słowo crowdfunding, które stanowi połączenie angielskich „crowd”, czyli tłum i „funding” – finansowanie. W Polsce termin tłumaczony jest jako „finansowanie społecznościowe”, jednak za sprawą nowych regulacji prawnych, crowdfunding to teraz równie modne hasło w świecie polskich finansów. W dużym uproszczeniu: przedstawiasz pomysł, gotowy plan realizacji, a nawet prototyp np. urządzenia. Wokół projektu zbiera się społeczność, przeważnie drobnych inwestorów, którzy finansują przedsięwzięcie jednorazowymi wpłatami.
Istnieją różne rodzaje crowdfundingu (opisaliśmy je tutaj). Samo słowo „crowdfudning” domyślnie jest w Polsce kojarzone z crowdfundingiem inwestycyjnym. Jak opisaliśmy już we wspomnianym artykule, nie jest to jedyny typ crowdfundingu. Crowdfunding inwestycyjny obarczony jest większym ryzykiem dla inwestorów. Należy jednak pamiętać, że za wyższym ryzykiem potencjalnie może iść wyższe wynagrodzenie.
Zdecydowanie bezpieczniejszym i oferującym atrakcyjne stopy zwrotu jest crowdfunding w modelu pożyczkowym. Indywidualni inwestorzy mają do wyboru opcję zainwestowania swojego kapitału w pożyczkę dla osoby fizycznej lub firmy, która chce sfinansować konkretny projekt biznesowy. Szybki przepływ informacji ułatwia prezentację projektów i budowanie społeczności, która dostarcza kapitał.
Rynek crowdfundingu pożyczkowego w Polsce stale rośnie
Prekursorem crowdfundingu był zespół Marillion, który w latach 90. XX w. finansował swoją trasę koncertową po USA z pieniędzy zebranych od fanów. Od tamtej pory ta forma wsparcia społecznościowego rozwinęła się i dotarła nad Wisłę. Nie brakuje osób zainteresowanych crowdfundingiem pożyczkowym. Dobrym przykładem jest Finansowo.pl. Za pośrednictwem firmy udzielono już ponad 150 mln zł pożyczek. Obecnie na jej platformie znajduje się ponad 200 tys. otwartych wniosków. To ogromna społeczność, która z roku na rok staje się coraz większa.
W Polsce rynek crowdfundingu sukcesywnie rośnie. W 2019 r. wyceniano go na 700 mln zł. Rok później było to już 1,1 mld zł, a szacunki pokazują, że w 2021 r. jego wartość przekroczyła 2 mld zł. W 2022 r. można spodziewać się kolejnych wzrostów krajowego rynku, a to za sprawą drożejących kredytów. Finansowanie społecznościowe daje większe możliwości niż konserwatywny i skostniały system bankowy.
Crowdfunding pożyczkowy – 1 z 4 form finansowania społecznościowego
W internecie natrafisz na portale, które mogą specjalizować się w danym rodzaju crowdfundingu. Wyróżnia się jego cztery podstawowe kategorie. Ich znajomość pozwoli Ci wybrać odpowiedni typ i skoncentrować działania na pożądanym kierunku. Dotyczy to zarówno kwestii finansowania projektów, jak i poszukiwania środków.
Jak działa crowdfunding w zależności od jego typu
-
Crowdfunding pożyczkowy (peer-to-peer lending lub crowdlending) – w ten sposób pozyskujesz/pożyczysz środki z pominięciem banków lub innych instytucji finansowych. Organem nadzorującym będzie wówczas platforma crowdfundingowa. Osoba zainteresowana pożyczeniem określonej sumy pieniędzy zgłasza swoje zapotrzebowanie, a społeczność oddaje ją do dyspozycji na zasadach pożyczki. Crowdfunding pożyczkowy w Polsce oferuje biznes.finansowo.pl czy finansowo.pl. Na świecie to np. FastInvest.
-
Crowdfunding dotacyjny / donacyjny – inwestując pieniądze, nie dostajesz żadnych korzyści poza wdzięcznością osoby zbierającej środki. Zwykle zbiórki mają charakter charytatywny. W Polsce na takich zasadach działa platforma Pomagam.pl, a na świecie np. GoGetFunding.
-
Crowdfunding sprzedażowy (oparty o system nagród) – jeśli zdecydujesz się na wsparcie, otrzymujesz zniżki, unikalne bonusy, usługi lub konkretne dobra związane z realizacją projektu. Zwykle jest to gotowy produkt, a czasami jego prototyp.
4. Crowdfunding udziałowy (equity crowdfunding) – forma finansowania, która jest najbardziej uregulowana prawnie. Blisko jej także do tradycyjnego rynku akcji. Proces wygląda następująco: firma lub start-up emitują akcje, a potencjalni inwestorzy kupują je, licząc na zysk w przyszłości np. przy odsprzedaży udziałów lub dywidendę. Polskie platformy tego typu to np. Crowdway, Beesfund i Emiteo, a na świecie – Funding Circle lub Crowdcube.
Jak działa crowdfunding? Okazuje się, że bardzo dobrze. Zarówno na świecie, jak i w Polsce nie brakuje chętnych inwestorów lub pomysłodawców, którzy potrzebują pieniędzy na realizację projektu. Istnieją typowo charytatywne projekty, jak i komercyjne, których celem jest wypracowanie zysku w przyszłości. Dużym zainteresowaniem cieszy się także crowdfunding pożyczkowy, który jest alternatywą dla finansowania przez banki lub inne instytucje.
Kto zyskuje na inicjatywach finansowania społecznościowego?
Crowdfunding pożyczkowy, a także inne jego odmiany, to układ „win to win”. Każda ze stron czerpie korzyści. Inwestor liczy na zwrot w postaci wzrostu wartości akcji, dywidendę, umówiony procent, konkretny produkt lub inne bonusy i zniżki.
Z drugiej strony jest pomysłodawca, który zyskuje możliwość realizacji swojego pomysłu. Czasami ma to na celu zaspokojenie własnych potrzeb, np. remont altany. W tym przypadku warto skorzystać z Finansowo.pl. Innym razem to chęć stworzenia produktu lub usługi, które można będzie skomercjalizować i czerpać z nich zyski. Tutaj pomocne będzie Finansowo Biznes.
Crowdfunding pożyczkowy to alternatywa dla tradycyjnych form finansowania. Nie możesz dostać kredytu, bo pracujesz na umowę o dzieło? Bank odrzucił pomysł budowy siedziby Twojej firmy? Nic straconego! Poszukaj swoich szans w ramach finansowania społecznościowego. Inwestorzy czekają na ciekawe pomysły, ale chętnie pożyczą pieniądze także na przyziemne projekty.
Finansowanie społecznościowe to dobre rozwiązanie dla osób, które mają pieniądze i dla tych, którzy ich potrzebują. Obie strony już na początku współpracy wiedzą, na co mogą liczyć i jakie zyskają profity. Klarowna sytuacja na linii inwestorzy-pożyczkobiorca i prosty mechanizm działania sprawiają, że crowdfunding cieszy się rosnącym zainteresowanie na świecie i w Polsce.
Kto powinien spróbować swoich sił w crowdfundingu?
Jesteś osobą indywidualną, która np. ze względu na typ umowy z pracodawcą (zlecenie, o dzieło), nie może otrzymać kredytu w banku na remont mieszkania? Jako przedsiębiorca bezskutecznie szukasz sposobu na sfinansowanie farmy fotowoltaicznej, która pokryje zapotrzebowanie na prąd Twojego zakładu produkcyjnego? Masz już dość słuchania od pracowników instytucji finansowej „nie jesteśmy zainteresowani projektem”? Nie masz czasu na długotrwały i skostniały proces wnioskowania o kredyt w banku? W tego typu sytuacjach pomyśl o sile pożyczek społecznościowych, czyli crowdfundingu.
Postaw na crowdfunding
Finansowanie społecznościowe to dynamicznie rosnący rynek, który cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów i osób szukających pieniędzy na realizację swoich projektów. Crowdfunding to cztery różne formy finansowania, każda z nieco inną specyfikacją i przeznaczeniem. Wszystkie cieszą się rosnącą popularnością, co potwierdza sukcesywny wzrost wartości rynku w Polsce i na świecie. Co więcej, zarówno dla społeczności, jak i osoby pozyskującej środki, transakcje niosą szereg korzyści – począwszy od niematerialnych, aż po fizyczne dobra. Z pewnością jeszcze nie raz usłyszysz o finansowaniu społecznościowym.
Jesteś zainteresowany crowdfundingiem pożyczkowym? Zobacz, jak możemy Cię wesprzeć.