Pożyczki społecznościowe stale zyskują na popularności wśród przedsiębiorców w Polsce. Jeśli Ty także rozważasz pozyskanie środków w ten sposób, warto poznać aspekty podatkowe.
Crowdfunding rośnie w siłę
Dekoniunktura w gospodarce sprawiła, że instytucje finansowe zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów i pożyczek. Wiele firm musiało znacząco obniżyć limit lub nawet spłacić kredyty obrotowe czy je zabezpieczyć. Każdy z wariantów to dla większości przedsiębiorców nie lada wyzwanie, które wystawia na próbę ich biznes.
Natura przedsiębiorców nie pozwala jednak tkwić w marazmie i zmusza do działania. W tym wypadku do znalezienia alternatywnej formy finansowania. Takim rozwiązaniem jest crowdfunding. Jeszcze w 2019 r. rynek pożyczek społecznościowych w Polsce wyceniano na 700 mln zł. Z kolei jego wartość w 2021 r. przekroczyła 2 mld zł.
Z jednej strony rosnące zainteresowanie finansowaniem społecznościowym to szansa dla inwestorów, a z drugiej – dla firm, które mogą w ten sposób pozyskać środki finansowe. Rynek na świecie w ostatnich kilku latach rozwija się w tempie 12% rocznie. Jest także coraz bezpieczniejszy ze względu na ważne dla naszego regionu regulacje unijne.
Jeżeli Ty również planujesz pozyskanie finansowania w ramach crowdfundingu udziałowego, warto poznać następstwa podatkowe, wymienione w dalszej części artykułu. W sytuacji, gdy zależy Ci na pieniądzach dla firmy, ale nie chcesz sprzedawać jej udziałów, zwróć uwagę na crowdfunding pożyczkowy.
Podatki związane z pozyskaniem finansowania społecznościowego
Istnieją trzy obszary podatkowe, o których trzeba wiedzieć w momencie, gdy pozyskujesz pieniądze dla swojej firmy. Część platform crowdfundingowych zapewnia wsparcie w obszarze przeprowadzenia emisji, co znacznie upraszcza formalności i pomaga w kwestiach podatkowych. O czym warto pamiętać?
Rodzaje podatków w przypadku pozyskujących finansowanie:
- podatek dochodowy;
- podatek od spadków i darowizn;
- podatek VAT.
Warto podkreślić, że platformy crowdfundingowe pobierają prowizję od każdej kampanii organizowanej za ich pośrednictwem. W związku z tym wystawiają faktury, które dla osób prawnych organizujących zbiórkę są oficjalnym kosztem uzyskania przychodu.
Finansowanie społecznościowe a podatek dochodowy
Jeśli środki są zbierane przez podmioty zbiorowe, te będą podlegać podatkowi dochodowemu. Jednak w zależności od formy prawnej i celów statutowych niektóre z tych podmiotów mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Przykładem są środki zgromadzone przez stowarzyszenie lub fundację, która wydała je na cele dobroczynne.
Wspierający, którzy otrzymują coś w zamian za wsparcie w ramach crowdfundingu opartego na systemie nagród, muszą potraktować swoje wpłaty jak cenę za towar lub usługę. Niezależnie od kwoty wsparcia będą one podlegać podatkowi dochodowemu i zostaną rozliczone w ramach działalności gospodarczej. Nie ma tu znaczenia, czy organizujący zbiórkę prowadzi zarejestrowaną działalność. Jeżeli wspierający nie otrzyma niczego w zamian za wsparcie, jego wpłata zostanie uznana za darowiznę.
Podatek od spadków i darowizn
Pozyskanie środków w ramach crowdfundingu dotacyjnego od osób fizycznych wiąże się z podatkiem od spadków i darowizn. W każdym roku limit kwoty wolnej od podatku jest ustalany przez administrację państwową. Dla przykładu – w 2022 r. wspomniana kwota dla osób spoza rodziny wynosiła maksymalnie 4902 PLN.
Podatek VAT
Zgodnie z przepisami i poza ustawowymi wyjątkami, w crowdfundingu z wykorzystaniem systemu nagród cena towaru lub usługi powinna zawierać VAT. Ponadto platformy umożliwiają wystawienie organizatorom zbiórek odpowiednich faktur sprzedaży. Dotyczy to jednak oferowanych towarów i usług, ale już nie darowizn.
Jakie są skutki podatkowe dla darczyńców i wspierających?
Kwestia podatkowa dotyka nie tylko osoby i podmioty zbierające środki. Zdarza się, że w pewnych okolicznościach obowiązek podatkowy dotyczy podmiotów wspierających. Na początku 2023 r. pojawił się nowy podatek – 20% od zebranej kwoty powyżej 54 180 zł. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział jednak poprawki w projekcie. W innym wypadku oznaczałoby to zapaść rynku zbiórek charytatywnych.
Koszty uzyskania przychodów
W przypadku, gdy firma wspiera przedsięwzięcie crowdfundingowe oparte na systemie nagród i chce pozyskać w zamian określone produkty, transakcja ma charakter kosztowy. Oznacza to, że będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów lub alternatywnie – wydatek na środek trwały.
Crowdfunding pożyczkowy
Jeśli zależy Ci na pozyskaniu pieniędzy na działanie i rozwój firmy, ale nie chcesz sprzedawać jej udziałów, możesz wybrać crowdfunding pożyczkowy. Jest to drugi najpopularniejszy rodzaj pożyczania pieniędzy przy użyciu finansowania społecznościowego w Polsce. Dowiedz się więcej na: https://biznes.finansowo.pl/.
Crowdfunding a podatki
Jak rozliczyć się z fiskusem? Przy okazji zbiórek crowdfundingowych pojawiają się różnego rodzaju formalności, których należy dopełnić. Platformy crowdfundingowe pomagają w ich sfinalizowaniu, aby maksymalnie uprościć całą kampanię. Jeżeli Ty także planujesz zdobyć pieniądze w ramach akcji crowdfundingowej, możesz liczyć na ich wsparcie. Znacznie ułatwi to cały proces. Jeśli zależy Ci na szybkim dostępie do gotówki, najlepiej sprawdzi się crowdfunding pożyczkowy.